onsdag 23 maj 2007

Gaaahbror!



Idag har jag pratat med min bror, ett telefonsamtal jag bävade för men lika bra att få det gjort.

Ibland (eller ganska ofta då) målar jag upp en bild, en hel konversation i huvudet. Jag målar upp värsta senariot. Ofta blir det inte så, men då har jag redan hunnit arbeta upp en kraftig ångest, oro eller rädsla oftast och nästan alltid helt i onödan.

För någon vecka sen ringde min bror och tyckte vi syskon skulle ge vår pappa en resa i 70-årspresent och att vi skulle följa med. Det är en jättebra idé, kom lite plötsligt bara. Min syster och jag konfererade, räknade och tillslut kom vi fram till att det inte funkar så bra för någon av oss. För min del är det mest att det kommer kosta en del och att jag ska åka till Italien i sommar och jag tänker lägga mitt krut där. För min syster är det kanske mer tidsbrist än pengar som spelar in, hon reser rätt mycket mer än vad jag gör och fyller jämt i år och ska nog ha en stor fest. Dessutom kände vi oss båda pressade av bror som ville så gärna, så gärna resa någonstans. Det krävs en del planerande också och jag har varken ork eller tid.

En weekendresa till London, där vi syskon delar på att betala för pappa samt betalar för oss själva skulle gå på närmare 5000 kr och då har vi räknat med resa, ett hyfsat hotell med dubbelrum, transfer, ev tunnelbanekort, mat och olika inträden mm.

I alla fall, jag känner att det blir för dyrt och trots att pappa bara fyller 70 år en gång så tycker jag att 5000 kr är lite mycket. Min syster och jag kollade om det fanns några andra alternativ här i Sverige (för att ha lite alternativ). En helg på något slott eller spa på Yasuragi på Hasseludden? Men det tyckte bror var tråkigt.

"På spa, där sitter man ju bara och öser vatten på ryggen. Det kan man ju göra hemma i badkaret".

Det går att köpa en dyr present (om det nu ska hänga på pengarna - dyrast är bäst - och det är så vi värderar vår kärlek-present).

Det känns jobbigt, för båda har vi känslan av att vi är snåla och ogina systrar. Eller det känns som bror tycker det...

Känns skönt att jag bestämt mig i alla fall, sen om han tycker det ena eller det andra det får stå för honom!


/K


ps: Vet någon vad fotografen heter som tagit fotot på den lilla killen ovan? Tror jag sett fotoutställningen på Moderna Museet i Stockholm vid tillfälle men kommer inte ihåg vad konstnären heter.... någon som vet?

Aha! Nu vet jag vem det är! =) Diane Arbus. Fotot är taget 1962 i Central Park N.Y.C

Inga kommentarer: