tisdag 1 maj 2007

Adventures of Planet Earth



Jag har tillbringat Valborg hos mina föräldrar. Urgod middag med lammgryta och svamp och en mixad sallad med sparris, vindruvor och gul tomat. Kvällen spenderades framför tv:n och inspelade avsnitt av BBC-produktionen av Planet Earth.

Helt otroligt program!

Jag gillar naturprogram och det här är nog något av det bästa som gjorts. Och vissa scener etsar sig fast på näthinnan som te x elefantmamman och hennes unge som går bort sig i sandstormen och ungen krockar med ett litet träd för han är sandblind och inte ser någonting.

Eller den enorma vithajen som leker med en säl och hoppar fyra meter upp i luften. Jag har aldrig sett en så stor vithaj förut. Och hur har de filmat det?! Hur går det att fånga på film?! I det här fallet hade de filmat skeendet och 'slowat' ner det 40 gånger och det resulterar i att man ser denna enorma haj horisontellt i luften med den lilla sälen i käften.

Själv är jag extra faschinerad av stora kattdjur. Speciellt tigrar och leoparder. De har lyckats fånga den sällsynta snöleoparden i frihet på film. De är tydligen extremt skygga också, så det måste verkligen vara en bedrift!

Allt gås igenom - stort som smått, i havet och på land, djur i luften, djur i grottor, djur i regnskog och på Antarktis.

I Antarktis bär Kejsarpingvinhanarna de dyrbara äggen på sina fötter i 70 graders kyla och storm medan honorna är och letar mat någonstans.

Om ni har missat Planet Earth - försök att se de resterande avsnitten! Jag tror det är sju avsnitt kvar. Programmet går på kanal 1, torsdagar tror jag. Säkert klockan 20.00.



Bilderna är lånade -->härifrån <--
och -->här<--

/K

Inga kommentarer: