söndag 17 augusti 2008

Gotland; Dag 6 Lärbro-Slite-Åminne












© K.C.L 2008

Bild 1 Mot Åminne
Bild 2 Mot Åminne (tittandes ut mot havet)
Bild 3 Åminne camping
Bild 4 Inne i stugan
Bild 5 Nu går solen ner över Åminne
Bild 6 Jag vid havet
Bild 7 Mr man
Bild 8 Steinar
Bild 9 Våra vapendragare
Bild 10 Dags att sova

Cykling ca 1,7 mil

Den här dagen åkte vi inte riktigt lika långt och vi tog det ganska lugnt också. Vi cyklade småvägarna till Slite på västra sidan. Slite var en liten håla men är tydligen Gotlands 4:e största stad (rätta mig om jag har fel). Det första vi såg innan vi kom in till själva staden var ett jättestort industriområde med rykande skorstenar och sandtag. Slite är känt för sin hamn, därefter kalkbränningen och det var där vi cyklade igenom. Det berömda kalkbruket. Slite figurerar föresten i en svensk (läs gotländsk) deckarroman där ett lik hittas i kalkstensbrottet. Det måste ju varit där vi åkte.

Vi handlade fönödenheter på Konsum och cyklade längs med kusten och förbi Slites campingplats. Målet var Åminne, där vi dagen innan bokat stuga på Åminne camping. Vi kom fram 2 timmar innan stugorna blev tillgängliga och passade på att äta lunch vid ett mysigt fik en bit därifrån. Getingarna gjorde oss som vanligt tokiga så vi flyttade in på verandan. Men god mat var det i alla fall.

Vi fick vår stuga och installerade oss.

Jag upphör aldrig att förvånas med viss fasa över den svenska campingkulturen. Jag kände mig som en främmande fågel, en katt bland hermelinerna. Människor i husbilar med ett sånt där fåningt förtält. Lyktor och tygblommor ska upp och jag förväntar mig nästan att få se ett vitt staket någonstans också. Folk grillar, barnen leker och ungdomarna tältar en bit därifrån. Det är gemensamma (sunkiga) duschutrymmen där en dusch på 3 minuter kostar 5 kronor.

Vi gjorde en avstickare, Mr man hade på sitt tidigare löp hittat en jättefin plats vid havet dit vi cyklade efter middagen. Vi hade med oss läsk, choklad och lite härligt salta chips.

Gott att sedan slumra in på hårda campingsängar.

/K

Inga kommentarer: