söndag 17 augusti 2008

Gotland; Dag 4 Fårö











© K.C.L 2008

Bild 1 Jag och A
Bild 2 S, jag och A
Bild 3 Mr Man på stranden
Bild 4 Inne på crepperiet
Bild 5 Utanför
Bild 6 Snygga mässingskyltar från typ 50-tal
Bild 7 Bilkyrkogården
Bild 8 Kraium på bilvrak
Bild 9 Amatörarkeologer i arbete
Bild 10 Jag vid raukarna

Cykling ca 1 mil

Regn och rusk när vi vaknade, bara att sätta på sig regnkläder och överdragsbyxor igen. Vi hade kommit överens med min min goda vän A att vi skulle träffa dem vid Gåsehaga lite längre norrut där det var marknad. Marknaden var inget märkvärdigt men jag hittade ett par sköna handledsvärmare och det är icke att förakta!

Vi promenerade sedan längs med stranden till ett crepérié som låg längs med vägen lite söderut. Ett jättehäftigt och väldigt speciellt ställe som jag varmt kan rekomendera. Det var som att komma in i en helt annan värld med gamla mässingsskyltar på väggarna, en jukebox stod längs med ena väggen och körde riktiga stenkakor tror jag. Fullt med folk och jättegoda crepés. Jag tror det förut hade varit en gammal mack (Kutens bensin) med tanke på hur stället var smyckat. Det fanns till och med en gammal bilktrkogård! Karin blev mäkta imponerad!

Efter vi ätit var det dags att säga "bye bye" och Mr man och jag cyklade för att titta på raukar längs med västra kusten. Vi hamnade ända uppe vid "Digerhuvud" och cyklade förbi det lilla fiskelägret "Helgumannen".

Vi cyklade förbi en utgrävningsplats och jag som gammal arkeolog ville naturligtvis kolla upp det. Det var en gård från 1400-talet som grävdes ut av ett gäng amatörarkeologer. Vi promemerade en rätt lång slitsad bana genom öppen terräng, sten och låga buskar för att slutligen komma fram till själva utfrävningsplatsen.

Hungriga som vi var (och jag var rätt trött fram på eftermiddagen och kvällen) cyklade vi igenom den lilla byn Lauter där det fanns en restaurang kombinerad med bar/butik och fik. De bjöd på helstekt lamm och annat ute i trädgården och det ville i alla fall inte jag missa. Helt underbart ställe med sköna människor och soft stämning. Tyvärr hade batterierna i kameran tagit slut vid det laget så några bildbevis har jag inte (däremot har jag en cool t-skirt).

Inga kommentarer: