lördag 9 juni 2007

Det här med nationaldagsfirande (några dagar försent)


Jag väntade vid Slussen på U, han var försenad för pendeln krånglade igen. Jag fick en gul lapp i min hand av en man i gul väst med texten "Stoppa nazizmen". Det skulle vara en manifestation mot nazizm och rasism. Det var en massa organisationer medverkande, främst från politiska vänsterkanten men även kommunal, RFSL, RFSU ungdom och andra opolitiska organisationer mot rasism. det hela gick mycket fredligt till och var främst inriktat mot dans. Att ha roligt tillsammans varifrån man än kommer, vilken sexuella läggning man än har.

Nationaldagen är för alla - inte bara nazzar och rassar som de senase åren har tagit ifrån oss stoltheten att bo i Sverige, desvärre har vi väl låtit de göra det också. Men nu är det nog.

Jag ville vara kvar ett tag även efter att U kommit men när vi fick vänta lite extra på queertangon som skulle börja så gick vi vidare - mot Djurgårdsfärgan och Grönan som var vårt mål för dagen.

Sjukt mycket folk men så var det ju toppväder och solen gassade på våra huvuden. Vi tog först en nummerlapp med det var bara 400 före så vi fortsatte direkt till huvudkön som ju också var lång men det gick i alla fall framåt. In kom vi och åkband köpte vi så att vi skulle kunna åka allt det där vi ville.

Första siktet var "Kvasten", den nya åkatraktionen som ju såg rätt harmlös ut men som inte var det. Det var fruktansvärt lång kö och det tog väldigt lång tid. Jag tror vi stod där i över en timme. De hade problem för ibland tog det 20 minuter mellan gångerna. Men vi kom fram tillsist och då var vi ju så där lagom trötta och loja att vi inte riktigt brydde oss, vi ville bara komma fram, få det avklarat. Konstigt nog var jag bara lite irriterad på att vänta och inte gav jag upp heller. Det tar ju emot att gå när man nästan är framme. I alla fall vi kom fram, satte oss i stolarna och spände fast oss och så började det röra på sig ganska sakta. Till en början. När vi kom upp på höjden sa jag till U: "Shit det är ju HÖGT! Ahhh....." Sen skrek vi hysteriskt båda två resten av färden. Ja jag både skrattade och skrek, U han bara skrek. Jag har aldrig hört honom skrika så, jag har aldrig hört honom skrika så där hämningslöst överhuvudtaget... haha. Fasiken, vi var helt lyriska efteråt och tämligen omtumlade. Det var värt att stå 1,5 timme i kö för (jag brukar som regel inte tycka det men det här var ett undantag).

Vi käkade mat, åkte Bergodalbanan, Popexpressen (min personliga favorit) och Vilda Musen (ett rätt ryckigt åk, kändes som mina äggstockar fick sig en törn...aooth). Vi gick i Lustiga Huset som numera är nostalgi för jag kom ihåg när jag var barn och var rädd för den där rullande tunneln man skulle gå i, jag ramlade och ingen hjälpe mig upp. Säkert grät jag också och jag kan nästan känna i kroppen den där förnderingen jag kände då. Jaja, det var länge sen nu och numera tar jag bara några kliv så är jag på andra sidan, annat var det ju när man var 4-5 år eller vad jag kan ha varit.

Vi spelade lite spel men vann inget, jag vinner nästan aldig, om det inte är vinst varje gång vill säga...

Efter några timmar på Grönan var vi rätt möra men det var verkligen en jättebra dag och vi hade jättekul! =)

Vi åkte åt varsitt håll, jag tog tuben och han tog pendeln. Jag satte mig ner och pustade ut. Mitt emot mig satt det några turister och pratade tyska tror jag. Rätt som det är kommer det in en man i tåget, bakom min rygg. Han ställer sig och skriker åt oss alla att nazizm är bra, jag ser inte om han gör Hitlerhälsning. Han säger: Öhhh det där kanske inte går hem här..."

Jag svarar ilsket: "Nej det gör det inte, gå härifrån!"

Han tar sikte på turisterna framför mig. Minns inte vad han säger men han eldar upp sig och undrar varför de inte pratar svenska. Och så där håller han på.

Jag kan inte hålla tyst så jag säger högt: "Men gå härifrån!"

Han börjar jiddra med andra män (jag räknas inte, jag är ju kvinna) och eldar upp sig rätt rejält. det är ju uppenbart att han vill slåss men det är ingen som nappar på hans generösa erbjudande.

"Ameh ta mig då, ta mig! Här siter en, två, tre, fyra män... ta mig då, ta mig då, slå då, slå då"

Så jävla tröttsam människa och jag blev bara arg och skulle viljat nita honom själv men eftersom jag är en civiliserad människa så gjorde jag inte det. Om jag hade gjort det hade jag lagt mig på samma korkade nivå som han och jag håller inte på med sånt. Fast det irriterar mig att han inte hörde eller så ignorerade han vad jag sa eftersom det inte räknades riktigt. Men för min egen skull, alltså jag kunde inte bara sitta där och höra på denna irriterande, korkade, aspackade nazzerasse och inte säga någonting.

Jag ska gå av och som slut kläm säger jag: " Men gå härifrån, gå hem med dig! Jävla idiot!" Mutter, mutter, morr, morr.

I rulltrappan hör jag honom, shit han gick av här också! Jag går fram till spärrvakten i luckan och uppmärksammar dem på att det finns en man som trakasserat sina medresenärer och att de kan väl hålla lite koll.

Tror ni inte att han då har hunnit ifatt mig och uppe i trappen utanför dråsar omkull bakom mig så att jag snublar till. Då brister det och jag fräser: Men gå hem med dig!"

Lite förvånat säger han "Oj här var brudarna kaxiga" och sen "va fan är jag någonstans?"

Då fattade jag hur full han egentligen var typ a la dansk-suporter-full-jag-ska-nita-någon-nu.

Ja det var helt klart en intressant och innehållsrik Nationaldag full av upptåg och ett och annat ställningstagande.

/K

Inga kommentarer: