söndag 25 maj 2008

"My home is where my cat is"


Vi ska testa och se hur det fungerar att bo ihop och flytta över kissen till U:s lägenhet. Vi packade ihop de saker vi behövde ni vet, kattmat, kattlåda + sand, diverse leksaker, en pläd att ligga på osv så det blev några trunkar att bära på samt katten i sin otympliga transportbur. Hon var inte glad och resan kändes som en evighet.

Hennes nos började blöda igen eftersom hon tryckte den så hårt mot mot gallret. Tillsist var vi framme och hon blev utsläppt i hallen. Försiktigt, försiktigt tog hon sig ut. Hon flydde in i badrummet där jag försökte badda bort allt blod. Det var blod i hela ansiktet och buren såg ut som...

Hon hittade ett lite krypin mellan väggen och torktumlaren, där satt hon sedan och hyperventilerade av stress.

Vi lät henne vara men kollade till henne då och då, hon fick ta det i sin egen takt. Lilla kissen kom ut efter ett tag och kröp genast under soffan där hon var nästan hela kvällen. Ibland kikade hon ut för att kolla läget, om jag fanns där kanske.

När vi skulle gå och sova ville hon in i sovrummet såklart, det är hon van vid. Men nu gäller andra regler se, och hon får inte sova där. Det är inte min lägenhet och alltså bestämmer inte jag det utan får respektera att U vill ha det så. Annars är jag ju van vid att sova med katten i sängen.

Vi stängde sålunda dörren efter oss men hon jamade och krafsade något förskräckligt så jag tog med mig en kudde och pläd ut i vardagsrummet och sov där. Då var hon lugn. Vid ett tillfälle kröp hon upp som hon brukar och lade sig bredvid mig. Mysigt!

Idag söndag har hon tagit för sig mer. Hon vågar sig ut i köket, nosar på alla saker, hoppar upp på fönsterbläcket och kikar ut. Jag har en känsla att jag vet vilken favoritplats hon kommer ha. ;)

Det är väl bara att vänta och se hur det går. Och då menar jag både katten men även hur det funkar för U och mig att bo och samsas under samma tak. Jag är spänd över det måste jag erkänna. Känner mig inte riktigt hemma.

Just nu sitter jag i min egen lägenhet och här är ingen katt som kommer och möter mig vid dörren, hur konstigt som helst!

/K

Inga kommentarer: