torsdag 26 april 2012

Tantvarning!

Nu har det hänt!

Visserligen väldigt trevligt men egentligen så långt bort från mig som man kan komma. Kafferep och lottdragning med styrelsen i byns Röda Korsetkrets.

Jo, jag är styrelsemedlem och aktiv i Röda Korset. Vi anordnar Loppis i Folkets Hus, lotterier (mycket lotterier blir det) och arrangemang kring Luciafirande osv. dessutom delar vi ut blommor till ensamma och äldre i bygden. Om kravet är att de är Röda Korsetmedlemmar vet jag inte, jag tycker inte det borde vara det. Välgörenhet är till för alla, inte bara för vissa.

Klockan 18.20 knackade det på dörren då ordförande E dök upp. Jag hade förberett med snabbkaffe, muffins och vetelängd (allt köpt i affären). Sen droppade damerna in en efter en, allt som allt var vi 5 stycken.

Det pratas väldigt mycket hela tiden, gärna i munnen på varann också. Det är trevliga damer och jag känner de flesta väldigt väl. Även om medelåldern är hög så är jag inte yngst, men helt klart bland de yngre (och jag fyller 40 i år).

Jag blev alldeles matt och maken hade flytt fältet. Haha. Han åkte till huset och byggde lite.

Den där lottdragningen är en historia för sig. Krångligare får man ju leta efter. Jag vet faktiskt inte riktigt hur det går till. Vinsterna ska i alla fall fördelas rättvist på ex antal listor. Och det är slumpen som styr. De flesta har ju varit med ett tag och vet hur det går till. Jag kommer säkert att förstå det där om några år eller så. :)

Jag vill poäntera att damerna i sig inte är några tanter (om nu det är något negativt) utan det är något annat. Jag kan inte riktigt precicera vad. Jo när traktens damer träffas, dricker kaffe och äter 7 sorters kakor och skvallrar om vad som händer. Det var ju ingen som hade sin virkning eller stickning med i alla fall. Även fast jag skulle vilja börja virka - så det bor nog en liten tant i mig i alla fall. ;)


Min mamma anordnade syjunta när jag var barn. Då kom alla granntanterna hem till oss och mamma bjöd på kaffe och bullar. Virkningarna, stickningarna och broderierna dök upp hos de flesta tanterna utom mamma. För hon var inte intresserad av att virka/sticka/brodera. Men dricka kaffe, det kunde hon!




/KarinC 


Inga kommentarer: