söndag 9 mars 2008

Första veckan



Mycket intryck, massor med nya människor, ett nytt kontor högst upp i huset, precis under hustaket. Mycket spring i långa korridorer och nere i källarutrymmen. Arkiven är många men små. Vi kommer få en provisorisk arkivlokal att arbeta i. Den ligger i källaren och har tidigare varit ett möbelförråd. Nu ska det delvis bli min arbetsplats. Bord och stolar finns, belysning och illa monterade arkivhyllor är på väg upp (men DET är en historia för sig).

Veckan har varit hektisk och all information snurrar i huvudet på mig. Jag känner pressen och stressen komma smygande men motar bort den, längst ner någonstans där jag inte ser den. Den hör inte hemma här.

Jag kommer klara det här.

Det är helt nya förutsättningar den här gången eftersom det inte är ett arkiv jag arbetar på utan ute i en verksamhet som inte har en aning om eller bryr sig nämnvärt om arkivfrågor. Det är mångt och mycket så det fungerar där ute i verkligheten, oavsett om det är sjukhus, förvaltning, företag eller förbund. De har ofta inte förstått det där med god arkivvård och hur viktigt det är. På den arbetsplats där jag numera arbetar har man i alla fall ett hum och jag tror att akrivfrågor under senare tid har tagits mer på allvar, speciellt efter bastning från Stadsarkivet.

I morgon är det, måndag och en ny vecka. Nya tag. Andra veckan.

/K

Inga kommentarer: